Rabu, 10 Mac 2010

Buah Cempedak diluar pagar

Pantun orang tua-tua dulu berbunyi, buah cempedak di luar pagar, ambil galah tolong julukkan.. saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan... macam atu tah jua pada diri ku ani.. aku masih baru dalam bidang seni foto ani (still photo) dan masih lagi merangkak atau nya perambahan orang tetua kitani masih betelatai atau rabah-rabah bangun.
Apa pun image-image yang abis kita liat di dalam artikel ani..terutama sekali yang bermula pada hari ani, adalah langkah permulaan untuk ku menonjolkan minatku dalam senifoto ani.. of course lah apabila abis kita perhatikan secara dekat, memang banyak kekuranganku..mungkin jua masih blurrr.. so pls tolong berikan komen yang membina pada artikel ku kali ani terutama sekali dari segi fotonya.

Aku mula berminat setelah kawan-kawanku showing off durang punya image yang dorang ambil dan dorang becerita akan keseronokan mengambil gambar ani. ku pendekkan cerita saja.. setelah ku berusaha membeli my first camera jenis CANON 400D, aku pun mula belajar secara perlahan-lahan..dan orang yang banyak memberikan aku guide dan tunjuk ajar arahku ialah kawan sekerja ku jua.. Diddy. kedia tah yang menjadi shifu ku.. i salute him...ia mengajar aku walaupon basic tapi berkesan..masuk jua dalam otakku yang mengantul ani..hehe
malam pertama, kemarin .. ia membawa aku sama.. adinya si Bebeh dan si Syam, menjadi model kami.. ani tah hasil dari camera ku malam atu..

Ani tah shot kami yang pertama..iaitu menggambar sun set.. masa atu kebetulan awan mendung macam kan ujan tapi nda jua ujan..so nda tah kami dapat meliat awan kemerahan.. masa kami menggambar ani.. kira-kira jam 6.30 ptg. Lokasinya di gerai dekat sungai Kuala Belait. lepas atu baru tah kami menggambar menggunakan model.. adi si Diddy.. si bebeh.. nah ani tah aksinya..liat saja.. berikan komen yang membina ah bila meliat penggambaran ku ani.

Gambar-gambar di atas ani ku ambil masa maghrib ni.. time bahang..mmm.. kedapatan tia skip solat maghrib ah.. mm..k nda pa.. minat punya fasal.. kami teruskan lagi.. sebelah malam.. ani tah aksi-aksi model kami di waktu malam dihadapan lensa kami..

Sebenarnya memang banyak aku snap model kami ani tapi ani cuma ku liatkan gambar yang terbaik saja untuk ku kongsikan dan untuk minta ulasan dari pembaca. Nah yang dibawah ani adalah shot yang paling ku suka..dan
shifu kata ia pun suka dengan hasil penggambaran ku ani.. katanya..........


............. shot ani macam shot dalam
studio .. dan bagi kediaku yang baru dalam bidang penggambaran ani.. pun merasa, mungkin ani adalah shot ku yang terbaik.. mungkin jua lah.. tapi abis kita tah yang memberikan ulasan..sebab aku ani cuma umpama cempedak diluar pagar. abis kita yang sudah dalam pagar.. tolong tah julukkan hehe mun faham bisai..

Aku terus mencuba lensa ku dengan bantuan
shifu sehingga kami nda sedar bahawa kami telah beraksi selama 3 jam.. tapi sebelom kami meninggalkan lokasi, aku masih belom merasa puas untuk mencuba lagi.. dan mungkin kerana gagas kan muleh, jadinya focus ku nda berapa stabil tapi walau macamana pun aku suka shot ani.. terutama sekali pada backgroundnya, awan..


Pada hari kedua, aku dibawa oleh
shifu membuat penggambaran di taman Jubli KB..tapi kami nda bertahan lama di sana kerana.. kami ndada model kan di gambar.. cuma seorang dua kanak-kanak saja menjadi model kami dan aku sempat mengambil aksi shifu yang masa atu sedang menunggang kuda sambil mengacukan "sniper" nya pada sasarannya.


Nah..liat saja uleh kamu..
shifu begitu asyik "menembak" sasarannya di atas se ekor anak kuda.. kesian kuda itu.. inda sanggup menanggung beban berat badannya..sehingga terpaksa menukar kakinya menjadi spring.. haha namun inda puas-puasnya jua shifu kan membuang giannya menggambar..sampat lagi ia menggambar kanak-kanak ani.. tecangang wah anak ani meliat kedia..


Aku mengambil kesempatan jua sedikit menggambar seorang kanak-kanak..yang mana aksi ku di ambil oleh
shifu.


Lepas atu kami ke OGDC.. Kamu tau apa? OGDC angus ani wah.. picaya kah inda OGDC angus? liat saja ni...


Hehe kelakar ku.... OGDC masih OK...


Bagi
photographer yang professional, mungkin shot tadi adalah biasa bagi dorang tapi bagiku, bagi orang baru dalam bidang penggambaran ani, ianya adalah satu peningkatan meskipon belom mencapai pada tahap the best.

Lepas kami dari OGDC.. perut kami lapar.. makan tah kami dulu di sebuah restoran yang di panggil
shifu macam petaling street katanya.. Nah..buat-buat menunggu order.. aku inda melepaskan peluang menggambar shifu yang sebok melayan peminatnya..


Lepas atu kami ke KB lagi singgah di lokasi hari pertama kami iaitu di kawasan permainan di tepi sungai. Nah.. ani satu lagi perkembangan yang dapat ku perlihatkan arah pembaca semua.. pada malam atu adalah malam pertama aku mencuba teknik ani.. aku menamainya teknik
MATRIX.. suka hatiku saja menamai ia macam atu..hehe mun dangki.. mengikut haha..


Dan akhir sekali..aku sempat menangkap gambar
hantu yang busybody bila meliat ada orang dating di depannya.. nampak kamu? hantu laki-laki beselipar ah.. menyambangi dorang dating arah kursi ah.. siapa nda nampak.. kedia yang antu tu.... haha


Bah ..maju sukan untuk negara....
Hahhh?? kenapa? Salah kan ku buat macam atu? kenapa? menggambar ani bukan sukan kah?
bah mun bukan sukan.. Bukan tah..

Maju Menggambar untuk suka-suka saja.. hehe
suka hatiku saja.. jan marah...

Well.. NO jokes No Fun nya orang putihnya..
Berikan komen atau ulasan yang bernas dan membina.. terima kasih kerana sudi melawat blog ku ani..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan